رمز تحول صنعت سنگ ایران چیست؟

0

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه شناخت عمیق نیازها در بازار جهانی رمز تحول صنعت سنگ ایران است گفت: صنعت سنگ ایران مشکلات زیادی در حوزه‌های ایمنی، تجارت، تکنولوژی، نوسانات سیاسی و نوسانات تعرفه‌های سیاسی دارد و حل این مشکلات راه‌حل‌های جامع می‌طلبد.

پایگاه خبری، تحلیلی خانه حامیان سنگ ایران به گزارش (ایسنا)-  شمس‌الدین وهابی استاد دانشگاه تهران در نشست تخصصی دورنمای اقتصاد سنگ در ایران و جهان تحول و توسعه صنعت سنگ و معدن ایران را رصد و بررسی کارشناسی بازار مسکن در کشورهای مختلف دانست.

وی  گفت: صنعت سنگ رابطه مستقیمی با ساختمان‌سازی دارد به طوریکه افزایش تقاضای سنگ بستگی به رشد صنعت خانه‌سازی دارد.

وهابی با بیان اینکه بعد از بحران اقتصادی سال 2008 ما شاهد تجدید حیات بازار مسکن بعد از رکود بودیم افزود: شرایط بازار مسکن در کشورهای مختلف متفاوت است، و این تفاوت به دلیل تفاوت رشد خرید خانه، تأمین مالی سرمایه‌گذاران، بدهی خانوارها و رفتار وام‌دهندگان ایجاد می‌شود به همین خاطر صنایع سنگ باید این تفاوت‌ها و تغییرات و شاخص‌های مختلف در کشورهای مختلف را رصد کنند.

وی با تأکید براینکه صنعت سنگ ایران نیاز دارد بازارهای خود را متنوع کند، در این خصوص پیشنهاد داد سازمان مطالعات بازارها ایجاد شود.

وهابی گفت: صنعت سنگ ایران مشکلات زیادی در حوزه‌های ایمنی، تجارت، تکنولوژی، نوسانات سیاسی و نوسانات تعرفه‌های سیاسی دارد و حل این مشکلات راه‌حل‌های جامع می‌طلبد. در این صورت صنعت سنگ با ثبات‌تر می‌شود و این ثبات به سرمایه‌گذاری در این بخش کمک می‌کند.

وی گفت: ایران دومین تأمین‌کننده‌ی سنگ بعد از ایتالیا بوده و دارای هزار و 800 معدن و 66 هزار واحد سنگ‌بری است.

وهابی گفت: تولید ناخالص جهانی سنگ در سال 2013 هفتاد میلیارد دلار و ارزش بخش تجارت آن 220 میلیارد دلار بوده است. در حالیکه ارزش تجارت سنگ ایران فقط 250 میلیون دلار است و 20 درصد این مقدار به صورت سنگ فرآوری کامل صادر می‌شود. این رقم با توجه به اینکه ایران رتبه اول تنوع سنگ جهان و رتبه دوم کمیت سنگ جهان را دارد مقدار بسیار کمی است و سهم کم به دلیل توان رقابتی ضعیف ایران است.
وی مزیت‌های رقابتی در این زمینه را کیفیت، کارایی، نوآوری و پاسخگویی عنوان کرد.

وی افزود: ایران با 46 بازار، رتبه چهارم را در تنوع بازارها در منطقه دارد و ترکیه، لبنان و اردن به ترتیب با 160، 56 و 53 بازار در رتبه‌های اول تا سوم جای دارند. در صورتی که کمیت، کیفیت و توان تولیدی ایران با این کشورها قابل مقایسه نیست.

وهابی گفت: از سال 1387 به دلیل پدیدار شدن آثار قانون هدفمندی یارانه‌ها و تحریم‌ها هزینه‌های تولید افزایش یافت و باعث کاهش صادرات ایران شد.

وی اضافه کرد: ایران در سال 2007، 66 درصد تقاضای سنگ منطقه را تأمین کرد ولی اکنون سهم ایران از این بازار تنها 19 درصد است و این کاهش به دلیل انعطاف‌پذیر نبودن صنایع مرتبط با سنگ رخ داده است.

نظر دهید