فرآوری سنگ‌ ساختمانی ایران در کشتی‌ چینی‌ها

0

علی‌رغم تولید سالانه بیش از 13.5 میلیون تن سنگ ساختمانی در کشور، به دلیل نداشتن فناوری مناسب در این بخش، چینی‌ها از طریق دستیابی به فرآوری در کشتی و بدون خارج شدن از مرز ایران، سنگ ساختمانی ایرانی را فرآوری می‌کنند و به ایرانی‌ها می‌فروشند.

بهروز برنا – معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور – در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: از سالیان گذشته تاکنون، چین مواد معدنی مختلف را به صورت خام از ایران می‌خرد و پس از انجام فرآوری‌های لازم، به خودمان می‌فروشد. این در حالی است که چین بیش از 18 درصد ذخایر شناخته شده دنیا را دارد.

وی میزان ذخایر سنگ ساختمانی (نما) در ایران را چهار میلیارد تن عنوان و اظهار کرد: ایران از نظر تولید سنگ‌های تزیینی و سنگ نما وضعیت خوبی دارد و سالانه بیش از 13.5 میلیون تن سنگ نما در کشور تولید می‌شود.

برنا اظهار کرد: بسیاری از کشور‌ها مانند کشور‌های اروپایی، ژاپن و چین علی‌رغم غنی نبودن در مواد معدنی از طریق دست یافتن به تکنولوژی توانسته‌اند مواد معدنی ایران را فرآوری و کالاهای صنعتی را به نام خود تولید کنند.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه ایران بعد از کشورهای هند و برزیل، سومین تولید‌کننده سنگ‌های تزیینی قلمداد می‌شود، گفت: سنگ‌های تزیینی در تمام استان‌های ایران از جمله آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس، مرکزی، همدان سیستان و بلوچستان و زنجان یافت می‌شود.

نظر دهید