متن مصاحبه جناب آقای فرج زاده با ویژه نامه صنعت خانه و ساختمان

0

محمد حسین فرج زاده دارای مدرک کارشناسی در رشته مدیریت صنعتی و کارشناسی ارشد رشته MBA در حدود 19 سال است که در صنعت سنگ مشغول به فعالیت است . از سوابق اجرایی او می توان به “دبیری اتحادیه سنگبر و سنگتراش تهران” از سال 92 و راه اندازی ” بازار سنگ پایتخت ” اشاره کرد . وی در هیات مدیره شرکت تعاونی سنگ پایتخت در طی 11 سال، سه دوره عضو هیات مدیره و رئیس هیات مدیره بازار سنگ پایتخت بوده است . فرج زاده معتقد است که با داشتن نگاهی تخصصی در بخش های مختلف صنعت سنگ -تولید ، فرآوری و توزیع – می توان افق های تازه ای را برای این صنعت ترسیم کرد و این مهم نیازمند همکاری و همبستگی میان تمام اعضا در صنعت سنگ است . وی همچنین مدیر عامل شرکت سنگ “دیبا متاع دنیا” است که در زمینه صادرات سنگهای مرمریت به کشورهای حوزه خلیج فارس فعال است . در گفتگوی ویژه نامه صنعت خانه و ساختمان با او نگاهی داشتیم به چالش هایی که صنعت سنگ با آن مواجه است:
فرج زاده در گفتگو با خبرنگار ویژه نامه صنعت خانه و ساختمان با اشاره به مشکلات مختلفی که صنعت سنگ را احاطه کرده است ، گفت: چند سالی است که به سبب رکود در بازار مسکن و ساختمان ، شرایط نامناسبی از نظر اقتصادی در این صنعت شکل گرفته و همین امر سبب تعطیلی بسیاری از کارخانه های سنگبری در اصفهان شده است . طی آخرین گزارشات از تعطیلی کارخانه های سنگ بری تا خرداد ماه 94 در حدود 216 مرکز سنگبری کارشان به تعطیلی کشیده شده است .همه ما می دانیم شمار زیادی از افرادی که زندگیشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این مراکز تعطیل شده وابسته است، آمار تکان دهنده ای از بیکاری را خواهد ساخت.
وی در ادامه افزود : در حال حاضر مبحث مالیات بر ارزش افزوده را می توان به عنوان دلیل دیگر شرایط بد اقتصادی در میان صنعتگران صنف سنگ و تعطیلی کارخانه های فرآوری سنگ به شمار آورد . آنچه مسلم است اینکه به دلیل نبود زیرساخت های لازم در سیستم مالیاتی کشور ، واحد های صنفی جهت پرداخت مالیات با مشکلات بسیاری مواجه می شوند که از جمله آن می توان به جرائم سنگین مالیاتی اشاره کرد. بدین ترتیب اصناف بطور ناخواسته و فقط به دلیل نبود زیر ساخت های لازم در زمینه اجرای قوانین مالیاتی ، مشمول پرداخت جریمه های سنگین می شوند.
دبیر اتحادیه سنگبر و سنگ تراش تهران و مدیر گروه مرمت کاران سنگ دیبا گفت : بر اساس تجربیات به دست آمده ؛ یکی از دغدغه های صنعت سنگ، بالا بردن کیفیت سنگ هایی است که به دست مشتریان می رسد. به همین سبب ما در مجموعه خود “دکترین سنگ” را مطرح کردیم و در مسیر دستیابی به اهداف تعیین شده ، وارد کردن دانش فنی فرآوری سنگ از کشورهای آلمان و ایتالیا را در دستور کار خود قرار دادیم . در این روند توانستیم نمایندگی شرکت پاویر تجارت ایرانیان که نماینده اصلی شرکت “آکمی آلمان” ؛تولید کننده انواع مواد سیلیکون ، مواد آب بندی و اشباع کننده و مواد بهینه سازی در صنعت سنگ بود را به دست آوریم و همچنین نمایندگی “کلین دکس ایتالیا” که این شرکت ایتالیایی نیز سازنده انواع کف ساب های مدرن دنیاست. در زمینه اجرایی کردن مقاوم سازی ، بهینه سازی و ترمیم سنگ برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان ، شرکت “مرمت کاران سنگ دیبا” را با برند “ساب سنتر” راه اندازی کردیم .

 

Untitled-6
وی در ادامه افزود : طرح دکترین سنگ در شرایطی که به دنبال راه هایی برای جلب رضایت و نظر مشتریان بودیم شکل گرفت، چرا که بسیاری از مشکلاتی که برای سنگ های نصب شده به وجود می آمد با توجه به شرایط آب و هوایی بوده و این نیاز در زمینه نگهداری سنگ از دغدغه های اصلی مشتریان به شمار می رفت. بدین ترتیب “دکترین سنگ” به عنوان نخستین مرجع در زمینه مقاوم سازی و بهینه سازی سنگ در ایران به نام شرکت “پاویر تجارت ایرانیان” ثبت گردید.
دبیر اتحادیه صنف سنگبر و سنگ تراش تهران با اشاره به نیاز و توجه مشتریان به نوآوری ها در عرصه صنعت سنگ بیان داشت : سنگ های تولید داخل با توجه به کیفیت فرآوری ، نوع برش و سنتی بودن ماشین آلات سنگ بری ، نیاز مشتریان را برآورده نمی کند و توجه آنها را بر نمی انگیزد.
وی در ادامه گفت : سنگی که از معادن ایران به دست می آید جز بهترین سنگ های دنیاست که با فرآوری نامناسبی که روی آن انجام می گیرد ، راه واردات سنگ را برای ورود کشورهایی چون ایتالیا ، آلمان ، ترکیه و چین به این عرصه باز کرده است. با کمال تاسف آنها همین سنگ را از معادن ایران خریداری می کنند و با استفاده از بهترین ماشین آلات مدرن ، فرآوری کرده و به نام خود آن را به بازار جهانی عرضه می کنند. در ایران تولید 70 درصد از فرآورده های صنعت سنگ به صورت سنتی انجام می گیرد که با توجه به رکودی که بر بازار حاکم است ، عدم تقاضا و کمبود مشتری می تواند سبب شود که مباحثی مانند توجه به کیفیت فرآوری و صادرات بیشتر جدی گرفته شود.
فرج زاده در خصوص توجه به صادرات خاطر نشان کرد : اگر بتوانیم تولید سنگ را به سمت و سوی استفاده از ماشین آلات مدرن ببریم ، خواهیم توانست در موضوع صادرات تولیدات فرآوری شده سنگ ایران ، اقدامات شایسته ای را انجام دهیم که در این صورت بسیاری از مشکلات صنعت سنگ برطرف خواهد شد.
فرج زاده در مورد نقش حمایتی دولت از صنعت گران گفت : در حال حاضر نه تنها از صنعت حمایت نمی شود بلکه صنعتگران در تمام ابعاد از طریق قوانین دست و پاگیر وضع شده زیر فشار هستند. اکنون صنعتگران ما تمام بار تولید را خود به دوش می کشند و تولید کنندگان بر اساس آنچه قوانین مالیاتی نامیده می شود ، ملزم به پرداخت مبالغ بسیاری به حساب دولت هستند . این در حالی است که هزینه های برق و نیرو مصرفی به دلیل اجرای طرح هدفمندی یارانه ها از سوی دیگر هزینه های تولید کنندگان را چند برابر کرده و صنعتگران ما به سختی خود و مجموعه تولیدی خود را اداره می کنند .
وی در ادامه افزود : امروز صنعتگر ایرانی از وام تولید بی بهره است و مانند سایر وام گیرندگان باید در صف بماند و در صورت دریافت وام باید سودهای نجومی را به بانک ها باز گرداند . در بحث مالیات ها نیز وضع بهتر از این نبوده و امید داریم که با پیگیری های مسئولان امر گره از این مشکلات صنعت گشوده شود.
مدیر عامل شرکت سنگ دیبا متاع دنیا گفت : مدتی پیش به همراه اصناف مختلف وقتی برای بازگو کردن مشکلات صنعت از وزیر دارایی گرفتیم و در دیدار با ایشان بسیاری از درد ها و مشکلات صنعت را انتقال دادیم . ایشان نیز قول هایی دادند . پس از دستور ایشان مبنی بر رفع موانع مالیاتی ، در روند اجرایی دستور ایشان، با اعمال مدیریت سلیقه ای از طرف معاونت های مربوطه مواجه شدیم و اینگونه شد که نه تنها هیچ کدام از مشکلات بر طرف نشد بلکه تعداد زیادی از کارخانه های سنگ به سمت تعطیلی پیش رفتند و امروز طبق گزارشی که در آغاز گفتم شمار واحد های تولیدی تعطیل شده به 216 رسیده است .
وی در ادامه افزود : صنعت سنگ در این سال ها به شکل سنتی فعالیت کرده و پدران ما به شکل سنتی در این حرفه کار می کردند ، اما امروز نیازهای بازار داخلی و جهانی تمام صنعتگران را به سمت مدرن کردن ابزار و ماشین الات پیش برده و نیاز امروز صنعت سنگ نیز با توجه به کیفیت مناسب و دلخواه مشتریان ، پیش رفتن به سمت هر چه تخصصی تر شدن شاخه های تولید ، فرآوری و توزیع سنگ است .
فرج زاده در پایان در خصوص نیاز صنعت سنگ به دانش و آگاهی به روز گفت : در حال حاضر یکی از مراکز که در رشته سنگ دانشجو می پذیرد ، دانشگاه آزاد واحد تیران اصفهان رضوان شهر است که به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی فعالان صنف سنگ از وجود چنین رشته دانشگاهی بی خبر مانده اند .

وب سایت ویژه نامه صنعت خانه و ساختمان :http://expertbms.com/Site/News/Detail.aspx?id=758

وب سایت مرمت کاران سنگ دیبا : http://sabcenter.com

وب سایت شرکت سنگ دیبا متاع دنیا :http://www.dibastone.com

نظر دهید