امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق اصناف ایران و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی

0

دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علی فاضلی ، رئیس اتاق اصناف ایران، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به  گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از این تفاهم نامه هم افزایی در استفاده از ظرفیت های قانونی و امکانات طرفین در سازماندهی و توسعه کارآفرینی، حفظ ایجاد اشتغال، ارائه آموزش های تخصصی و مهارتی، گسترش تعاونی های صنفی، تقویت توان تولیدی و توزیعی در بنگاه های خرد، کوچک و متوسط و توسعه سه جانبه گرایی در حوزه روابط کار است.

بر اساس این تفاهم نامه دو طرف توافق کردند در زمینه نیاز سنجی ، سیاستگذاری و برنامه ریزی به منظور برگزاری دوره های آموزش کارآفرینی و ایمنی محیط کار به تناسب نیاز اصناف و بررسی و پیشنهاد اصلاح قوانین، مقررات و آیین نامه ها به منظور رفع موانع کسب و کار در صنوف مختلف با هم همکاری داشته باشند.

همکاری با سازمان های مرتبط در خصوص ایجاد زمینه های تشویقی ارتقاء مهارت، همکاری در پیشبرد طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین  کمک به توسعه فرهنگ کار آفرینی و بهبود شاخص های آن در سطح کشور از دیگر موارد توافق شده در این تفاهم نامه است.

برنامه ریزی برای حمایت از مشاغل خانگی و کمک به توزیع و عرضه محصولات خانگی در پوشش برندهای مشترک و همکاری در برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاهای تعاونی و محصولات مشاغل خانگی  نیز در این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفته است.

این گزارش حاکی است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق اصناف ایران در زمینه   تسهیل در اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در واحد های زیر مجموعه اتاق با اولویت مقرری بگیران آموزش دیده بیمه بیکاری با یکدیگر همکاری می کنند.

برنامه ریزی و ایجاد فرایند مناسب جهت نظارت بر کسب و کار های ایجادی توسط واحد های صنفی پشتیبان مشاغل خانگی و همچنین همکاری در شناسایی نیازهای بازار کار کشورهای هدف جهت اعزام نیروی متخصص به خارج از کشور از دیگر زمینه های همکاری های مشترک طرفین این تفاهم نامه است.

در این تفاهم نامه آمده است طرفین ارتباط بین بانکی و اصناف و شاغلین آن با بانک های اطلاعاتی مشابه در وزارتخانه به منظور شناسایی مستمری بگیران بیمه بیکاری شاغل در اصناف و همچنین  ساماندهی و توسعه امور اجتماعی و خدمات رفاهی و سطح سلامت شاغلین در اصناف کشور از دیگر زمینه های همکاری است.

بر اساس این تفاهم نامه اتاق اصناف ایران موظف شد در زمینه های برنامه ریزی به منظور بهره مندی اصناف از خدمات «مراکز مشاوره ، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی»، حمایت طرح های نمونه حوزه اصناف جهت شرکت در جشنواره ملی کارافرینان، حمایت از واحد های صنفی کارآفرین ،  ایجاد ظرفیت فعالیت اقتصادی قانونمند برای اتحادیه های صنفی در قالب تعاونی های صنفی و … همکاری های لازم را داشته باشد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این تفاهم نامه به همکاری در اجرای طرح های مطالعاتی در ارتباط با کارآفرینی ، شناسایی و معرفی مشاوران خبره صنوف مختلف، نیاز سنجی در  آموزش مشاغل در صنوف ، در اولویت بودن کسب و کار های خانگی، خرد و کوچک و متوسط و کارآفرینان برتر در بهره مندی از تسهیلات یارانه ای تامین مواد اولیه ، اتخاذ تمهیدات مورد نیاز جهت پشتیبانی ، بازاریابی ، فروش و کنترل کیفیت محصولات مشاغل خانگی و … متعهد شد.

شایان ذکر است به منظور اجرای بهینه مفاد تفاهم نامه کارگروه مشترک همکاری دو جانبه تشکیل خواهد شد تا در جلسات ادواری، موضوعات و نحوه همکاری را تعیین کند و پیگیری و هماهنگی امور مربوط به این تفاهم نامه را تحت نظر داشته باشد.

گفتنی است نمایندگان کارگروه از سوی «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «اتاق اصناف ایران » تعیین و پس از دو هفته وارد مراحل اجرای تفاهم نامه می شوند و گزارشی از عملکرد و نحوه اجرای این تفاهم نامه، هر شش ماه یکبار به اطلاع بالاترین مقام وزارتخانه و اتاق می رسد .

نظر دهید