بازار سنگ پایتخت نماد مشارکت

0

بازار سنگ پایتخت نماد مشارکت

گروه بازار ساختمان: اگر تمايل به خريد سنگ تزئينی براي ساخت يا نوسازي نماي ساختمان داريد به جاي سر زدن به فروشگاه‌های پراكنده سطح شهر می‌توانید انواع سنگ را با قیمت‌های رقابتي در بازار سنگ پايتخت پيدا كنيد .

ماجراي بازار سنگ پايتخت از آنجا آغاز شد كه شهرداري در سال 1380 به سنگ فروشان شاغل در سطح منطقه 2 شهرداری تهران مهلتی 72 ساعته داد تا غرفه‌ها و محل‌های كسب خود را جمع كنند. بعد از اتمام مهلت مقرر، شهرداری اقدام به جمع‌آوری و تخریب تعدادی از واحدهای فعال می‌نماید. شاغلین در اين رشته برای ساماندهی صنف خود در اولین گام گرد هم آمده و مجتمع سنگ فروشان شمال تهران را بعد از ممارست و پیگیری‌های فرج زاده ، محمد هندي و فرهاد اديب تأسیس می‌کنند.

اکنون همان سنگ فروشان از فعاليت پراكنده در بافت مسكوني منطقه‌ای كه گستره‌ای از فرحزاد و طرشت تا ميدان آزادي و اشرفي را در بر می‌گرفت دور شده و در منطقه‌ای نزديك مرزدارانِ خيابان عرب حسيني جمع شده و بازار سنگي را ساخته‌اند كه می‌تواند براي خودِ شهرداري نيز درآمد زا باشد.

نمايشگاه دائمي نه آن معايب گذشته را دارد و نه نيازي به وسايل نقليه سنگين ، بلكه تنها نمايشگاهي براي معرفي سنگ‌های تزئيني است.

فرج زاده، كارشناس ارشد MBA و رئيس هیئت‌مدیره تعاوني سنگ مهر تهران كه با ايجاد بازار سنگِ پايتخت سعي بسياري در توسعه پايدار فعاليت همكارانش انجام داده، در گفتگو با خبرنگار ما به مشكلات فعاليت بخشي از صنف سنگ فروش در غرب تهران اشاره‌کرده، از برنامه‌ها و چالش‌های فراروی خود و همكارانش براي ما گفت كه باهم می‌خوانیم:

بازار سنگِ پايتخت در مرزداران

هیئت‌مدیره تعاوني سنگ مهر در سال 1380، با مدیرعامل وقتِ شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و مسئولان شهرداری منطقه 2 و شورای شهر اسلامی تهران جلسات متعددی برگزار کرد.

در مذاكره با شهرداري اعلام كرديم: طبق خواست شما در خارج از شهر يك قطعه زمين خریده‌ایم و در حال احداث انبار هستيم اما نمی‌توانیم از مشتريان بخواهيم به 20 كيلومتر خارج از تهران بروند تا فقط نمونه سنگ را ببينند، از اين رو در صورت اجازه شما نمايشگاهي دائمي با 54 غرفه تأسیس کنیم و 20 تا 30 متر از هر نوع سنگ در غرفه‌ها براي نمايش وجود داشته باشد اما انبارها و دپوي سنگ به خارج از تهران منتقل شود.

اين پيشنهاد را پذيرفتند و بازار سنگِ پايتخت در مرزداران، با زميني که شهرداري در اختيار ما قرارداد و با هزينه خود آن را ساختيم، بنا نهاده شد. در مقابل زمینی که گرفتیم، اعضاي اين تعاوني طي صورتجلسه‌ای فروشگاه‌های سابق خود را در سطح شهر تهران تحويل شهرداري تهران دادند.

تعاوني سنگ مهر تهران

فرج زاده ادامه داد: با خرید یک قطعه زمین در حاشیه شهر تهران برای «تعاوني سنگ مهر تهران» برای ایجاد بازار بزرگ سنگ و انبارِ نگهداري سنگ و واگذاری قطعه زمینی از طرف شهرداری منطقه 2 و دریافت مجوزِ ساخت و هزینه‌های ساخت به وسیله اعضا، تعاوني مذکور ، دارای نمایشگاه و فروشگاه سنگ شد.

هدف از تشکیل اين تعاوني

وي هدف از تشکیل اين تعاوني را چنين تشريح كرد: ساماندهی و احقاق حق افرادِ شاغل صنف در سطح منطقه ، ایجاد فضای کسب‌وکار امن، در نهایت تضمین شغلی برای اعضا و اشتغال‌زایی (حدود1500 نفر) به صورت جذب نیروی متخصص مستقیم و غیرمستقیم.

آنچه باعث افتخار است

آنچه فرج زاده به آن افتخار می‌کند اين است كه براي فعالیت‌های تعاونيِ سنگِ مهرِ تهران، از تسهيلات دولتي و بانكي هيچ استفاده‌ای نكرده و همه هزینه‌ها را اعضا پرداخته‌اند. از طرف ديگر با ساماندهي فعالیت‌های سنگ فروشان غرب تهران، تحت عنوان بازار سنگ امكان شناسايي و اخذ حق بيمه و ماليات براي سازمان‌های مسئول بسيار آسان شده است.

هرچند فرج زاده و دوستانش زحمت و هزينه بسياري براي ساخت بازار سنگ پايتخت متحمل شده‌اند اما از اينكه در نقطه‌ای كور واقع‌شده و نيز برخي از دستگاه‌ها مخالف فعاليت سنگ فروشان هستند، بسيار ناخرسند است.

مزيتی ديگر

فرج زاده در مورد نمايشگاه دائم سنگ پايتخت به مزيت ديگري نيز اشاره دارد و آن قيمت رقابتي و فعاليت تجاري شفاف است. وي تاكيد دارد: مشتري می‌تواند با قیمت‌های متنوع و جنس گوناگون از بازار دیدن کرده و کالای مورد نظر خود را سفارش دهد.

بنابراین به نوعي بازار رقابتي ایجادشده و چنانچه فروشنده‌ای مرتكب تخلف شود، مشتري به سهولت می‌تواند به مديريت بازار شكايت كند تا با جديت شكايت بررسي شود و در صورت صحت ادعا، حتي تا پلمپ غرفه وي پیش خواهیم رفت.

وي در بيان دليل اين اقدام مديريت بازار سنگ پايتخت گفت: در تجارت مهم‌ترین امر اعتبار است كه بر اساس اعتماد مردم ایجادشده و ما اجازه نمی‌دهیم آنچه با مرارت و هزینه‌های بسيار ایجادشده به خاطر سهل‌انگاری شخصي مورد خدشه قرار گيرد.

مجتمع شهر سنگ مكمل بازار سنگ پايتخت

فرج زاده، وجود بازار و نمايشگاه دائمي سنگ در داخل شهر را مكمل مجتمع بزرگ شهر سنگ پايتخت در خارج از تهران می‌داند و معتقد است: اينكه خريداران سنگ نمی‌توانند براي چند مترمربع سنگِ مورد نيازِ خود، ده‌ها كيلومتر را تا سه راه انديشه طي کنند تا فقط انواع سنگ را مشاهده كنند، امري است كه می‌تواند يك روز كاري را به خود اختصاص داده و موجب ترافيك و اتلاف انرژي نيز شود.

سخن آخر

رئيس هیئت‌مدیره تعاوني سنگ مهر تهران خاطرنشان كرد: ايجاد بازار سنگ پايتخت با همدلي، تجربه و مشاركت سنگ فروشان به نتيجه رسيد و اعضاي هیئت‌مدیره ادوار تعاوني سنگ مهر تهران همچنين از تعامل و كمك شوراي اسلامي شهر تهران و نيز شهرداري منطقه دو تهران تقدير و تشكر نمود.

دسته بندی :ویژه

نظر دهید