ورود چین، جهت به دست آوردن بازار سنگهای ساختمانی در ایران

0

بازار سنگ‌های تزئینی نیز در دام چینی‌ها افتاده است. این موضوعی است که این روزها فعالان معدنی نسبت به آن هشدار می‌دهند. چینی‌ها بعد از نفوذ در صنعت نفت، نساجی، کفش، پوشاک و… حالا وارد بازار فعالان معدنی شده‌اند، بازاری که قدرت رقابت از تولیدکنندگان داخلی را گرفته و راه را برای هجوم محصولات چینی هموار کرده است. یک فعال معدنی در این رابطه از تعطیلی برخی از معادن سنگ‌های گرانیک در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر به دلیل واردات بی‌رویه سنگ گرانیک از چین، معادن ایران به حالت تعطیلی درآمده‌اند. وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: در حال حاضر ایران در نطنز، بروجرد، تکاب، مشهد، زاهدان، تبریز و کردستان دارای معادن سنگ گرانیک است که به دلیل واردات سنگ از کشورهایی مثل چین فعالیت‌های آنها رو به تعطیلی است.

این فعال معدنی یکی دیگر از مشکلات فعالان این حوزه را افزایش هزینه استخراج دانست و اظهار کرد: از سوی دیگر الزام به خروج کارگران افغانی از صنعت سنگ باعث شده که هزینه‌های استخراج بالا برود. وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه برخی از کارگران افغانی مجوز فعالیت در صنعت سنگ را داشتند، اما ایجاد برخی محدودیت‌های کاری باعث شده که آنها از این صنعت بیرون رانده شوند که متعاقب آن هزینه‌های کارگری نیز افزایش یافته است. در این شرایط دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی معتقد است: کم بودن نرخ بهره‌وری در کشور یکی از دلایلی است که باعث شده تولیدکنندگان داخلی قدرت رقابتی خود را از دست بدهند. کامران وکیل در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: زمانی تقاضا برای این نوع از سنگ‌ها زیاد بود، اما هم اکنون بیشتر از شیشه، کامپوزیت و لمینت استفاده می‌شود. وی ادامه داد: در عین حال سنگ‌های گرانیکی که در حال حاضر از خارج وارد می‌شود، ضخامت خیلی کمی دارند که وزن بار سازه را زیاد نمی کنند. به گفته وکیل، برای اینکه محصولات داخلی بتوانند قدرت رقابت با خارجی‌ها را داشته باشند، نیازمند تکنولوژی‌های پیشرفته هستیم. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان داخلی را نرخ بهره پول در کشور دانست و گفت: نرخ بهره پول در چین 6درصد است، این در حالی است که این میزان در ایران 26درصد است. وکیل در ادامه گفت: وقتی تولیدکنندگان داخلی نتوانند نیاز بازار داخل را تامین کنند، این نیاز به راحتی با محصولات وارداتی پر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار برون رفت از این مشکل را چه می‌دانید، توضیح داد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید یکی از مواردی است که این نیاز را رفع کنیم. وی همچنین با اشاره به افزایش محدودیت‌های بین‌المللی علیه کشور گفت: لازم است که دولت با اعطای وام‌های کم‌بهره به تولیدکنندگان امکان واردات تکنولوژی‌های جدید برای آنها را فراهم کند. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی یکی دیگر از راهکارهای افزایش رقابت برای تولیدکنندگان داخلی را آموزش نیروی انسانی دانست و در مورد اخراج کارگران افغانی از صنعت سنگ گفت: اساسا دخالت دولت در این زمینه غلط است. وکیل با بیان اینکه باید برای مدتی جلوی واردات بی‌رویه سنگ به کشور گرفته شده تا امکان فعالیت و رقابت برای فعالان داخلی فراهم شود، گفت: در حال حاضر متوسط قیمت هر مترمربع سنگ در کشور چین 18 دلار است. این در حالی است که قیمت سنگ ایرانی به ازای هر مترمربع 40 دلار است. از سوی دیگر محصولات چینی متنوع نیز هستند. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی پیشنهاد داد که دولت با بالا بردن عوارض واردات سنگ و دادن وام به کارخانجات در مدت زمان مشخص، امکان ماندگاری صنعت سنگ در داخل کشور را فراهم کند.

نظر دهید